Uczeń ma prawo do :
a) właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej, uwzględniając przy tym warunki i możliwości szkoły
- informacji o przysługujących mu prawach i obowiązkach, systemie kar i nagród, zasadach oceniania i trybach odwoławczych.
- życzliwego podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym
- swobody wyrażania myśli i przekonań w szczególności dotyczących życia i przekonań światopoglądowych
i religijnych,do ich prezentacji na terenie szkoły w ustalonej z wychowawcą formie, jeżeli nienaruszają one zasad humanizmu. - wypoczynku w czasie przerw międzylekcyjnych.
- rozwijania zainteresowań , zdolności i talentów poprzez uczestnictwo w kółkach zainteresowań , konkursach, olimpiadach
- korzystania, zgodnie z odrębnym regulaminem z form pomocy materialnej , jakimi dysponuje szkoła
- sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce takich jak : kartkówek, sprawdzianów itp.
- pomocy w przypadku trudności w nauce w ramach zorganizowanych zespołów dydaktyczno – wyrównawczych , indywidualnej pomocy nauczycieli
i pomocy koleżeńskiej - Korzystania z poradnictwa psychologiczno – pedagogicznego w celu rozwiązywania osobistych i szkolnych problemów.
- Do dochodzenia swoich praw w następującym trybie:
- 2.Uczeń ma uprawnienia:
- Otrzymania jasno sprecyzowanych wymagań edukacyjnych na poszczególne oceny z każdego przedmiotu oraz o przewidywanych formach oceniania i ich przybliżonych terminach.
- Wyższego poziomu nauczania zgodnie z jego potrzebami
- Sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej (uzasadnionej) oceny.
- Do wypowiadania opinii o programach i metodach nauczania
- Zgłaszania władzom szkoły, nauczycielom, przedstawicielom Rady Rodziców uwag, wniosków, postulatów dotyczących wszystkich spraw uczniowskich oraz otrzymania informacji o sposobie ich załatwiania.
- Wpływanie na życie szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszania się w organizacjach działających w szkole.
- Wyboru kół zainteresowań i innych form zajęć pozalekcyjnych (w przypadku szczególnych osiągnięć ma prawo do eksponowania ich na terenie szkoły).
- Korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki po wcześniejszych ustaleniach z nauczycielami.
- 2.Przywileje ucznia:
- Zgłaszania nieprzygotowania do zajęć, ilość i tryb zgłoszeń ustalana jest znauczycielem przedmiotu. Nieprzygotowania nie można zgłosić w przypadkuzapowiedzianej kartkówki lub sprawdzianu. Zgłoszenie nieprzygotowania powywołaniu do odpowiedzi pociąga za sobą wpisanie oceny niedostatecznej.
- Zgłoszenia nieprzygotowania bez wpisu do dziennika, w przypadkuuzasadnionej nieobecności, trwającej co najmniej tydzień.
- Do pisania nie więcej niż jednego w ciągu dnia i nie więcej niż trzech w ciągutygodnia sprawdzianów wiedzy i umiejętności.
- Uczeń ma obowiązek :
- Dbać o honor szkoły, godnie ją reprezentować oraz znać, szanować i wzbogacać jej dobre tradycje
- systematycznie i aktywnie uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych i życiu szkoły
- rozmowa z wychowawcą
- rozmowa z pedagogiem lub psychologiem szkolnym
- zgłoszenie problemu przedstawicielom Samorządu
Uczniowskiego
- przedstawienie problemu Dyrektorowi Szkoły
- nie wagarować,
- nie unikać wybranych lekcji,
- punktualnie przybywać na zajęcia,
- usprawiedliwiać nieobecności (usprawiedliwienia nieobecności należy przedkładać wychowawcy klasy w ciągu tygodnia po okresie nieobecności).
- uczestniczyć w dodatkowych wybranych przez siebie zajęciach edukacyjnych
- Uczniowie mają obowiązek realizowania projektów edukacyjnych na podstawie § 21 a Rozporządzenia Ministra Edukacji z dnia 30 kwietnia 2007 r w sprawie warunków
i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów
w szkołach publicznych ( Dz. U. nr 83, poz. 562 z późn. zmianami), a udział ucznia w projekcie ma wpływ na ocenę
z zachowania zgodnie z zapisami statutu. - przestrzegać zasad kultury i współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły. Podczas zajęć edukacyjnych być zdyscyplinowanym, wykonywać polecenia nauczyciela, okazywać szacunek kolegom
i nauczycielowi. - Współdziałać w realizacji celów i zadań stojących przed szkołą,
byćwspółodpowiedzialnymza wyniki jej pracy i wszystkie
sprawy społeczności uczniowskiej:
- uczestniczyć w imprezach szkolnych, akademiach, apelach, wycieczkach,
- brać udział w ważnych uroczystościach państwowych
i szkolnych w strojugalowym,
- terminowo i rzetelnie wykonywać prace społeczne
i powierzone zadania.
- Szanować i chronić majątek szkoły, przeciwdziałać przejawom nieodpowiedzialności, nietolerancji, przemocy i niekoleżeństwa oraz lekceważenia obowiązków ucznia, przestrzegać porządku szkolnego, dbać o ład i estetykę w pomieszczeniach i otoczeniu szkoły.
- Stwarzać atmosferę wzajemnej życzliwości, pomagać słabszym, zwracać uwagę na bezpieczeństwo własne
i kolegów, informować pracowników szkoły o wszelkich zagrożeniach. - być odpowiedzialnym za własne życie , zdrowie, higienę oraz rozwój
- dbać o wspólne dobro, ład i porządek w szkole
- uczestniczyć w dodatkowych zajęciach edukacyjnych
- W dniach szczególnie uroczystych obowiązuje strój galowy – uczeń powinien przyjść w białej koszuli a uczennica w białej bluzce. Jako dopełnienie stroju obowiązują ciemne spodnie lub spódniczki.
- Nie wchodzić w kolizje z prawem, w szczególności nie kraść, nie rozprowadzać i nie używać środków odurzających
- Nie palić papierosów, nie spożywać alkoholu na terenie szkoły
i w jej najbliższym otoczeniu - Podczas zajęć edukacyjnych nie korzystać z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych
- Przestrzegać obowiązujących norm prawnych
- Nie wnoszenie na teren szkoły środków zagrażających życiu
i zdrowiu. W przypadku wniesienia przez ucznia na teren szkoły substancji niewiadomego pochodzenia lub przedmiotu zagrażającego życiu i bezpieczeństwu ucznia i innych osób, nastąpi ich zabezpieczenie, spisanie protokołu,
a w szczególnych przypadkach powiadomienie policji. - Przestrzegać zasad higieny osobistej, dbać o estetykę ubioru
iuczesania ( nie farbowane włosy ) - Za każdy dzień nieobecności dostarczyć usprawiedliwienie od rodziców w ciągu 7 dni po powrocie do szkoły. Po tym terminie nieobecności uznawane będą za nieusprawiedliwione.
- 1. Uczniów nagradza się za :
- rzetelną naukę i pracę społeczną
- wzorową postawę
- wybitne osiągnięcia
- koleżeństwo
- wrażliwość na krzywdę i pomoc potrzebującym
- nagrody przyznaje Dyrektor szkoły na wniosek wychowawcy klasy, Samorządu Uczniowskiego, Rady Rodziców.
- Rodzaje nagród i sposoby ich przyznawania:
- pochwała wobec klasy przez dyrektora szkoły
- pochwała na apelu szkolnym
- dyplom dla wyróżniających się uczniów i klas
- nagroda pieniężna lub rzeczowa
- list pochwalny do rodziców
- nadanie honorowego tytułu „Godny Patrona Szkoły” ( w Szkole Podstawowej)
- nadanie honorowego tytułu „ Primus Inter Pares”
w Gimnazjum - Stypendium, przyznane zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Nagrody finansowane są przez Radę Rodziców .
- Decyzje o przyznaniu nagród rzeczowych są opiniowane przez Dyrektora Zespołu, Radę Pedagogiczną, Samorząd Uczniowski, Radę Rodziców.
- Karze się ucznia za nieprzestrzeganie postanowień Statutu:
- upomnieniem ustnym i pisemnym wychowawcy
- upomnieniem lub naganą ustną i pisemną dyrektora
- zawieszeniem prawa do udziału w zajęciach pozalekcyjnych, imprezach sportowych, do reprezentowania szkoły na zewnątrz .
- czasowe zawieszenie przywilejów ucznia
- przeniesienie do równoległej klasy w swojej szkole
- Na winnych zniszczenia mienia szkolnego spoczywa obowiązek naprawienia szkody lub poniesienia kosztów naprawy w terminie nie dłuższym niż 2 tygodnie.
- W szkole nie mogą być stosowane kary naruszające nietykalność i godność ucznia.
Nagrody i kary
Wymienione wyżej kary mają wpływ na ocenę z zachowania.